Sacha schoenen - uniek en voor de ‘young at heart’

Sacha maakt al sinds 1909 schoenen naar eigen zeggen voor de ‘young at heart’. Dit is een doelgroep die niet wordt geclassificeerd door leeftijd, maar door lifestyle en houding. De schoenen die door Sacha worden gemaakt zijn dan ook erg veelzijdig en proberen aan te sluiten bij de persoonlijke stijl van de drager. Sacha maakt hun schoenen voor iedereen die open staat voor nieuwe ideeën en daarom zijn deze altijd verfrissend en verrassend vormgegeven. Sacha schoenen worden gemaakt voor mensen die een eigen kijk hebben op het leven, die avontuurlijk zijn en niet bang zijn om te dragen wat ze mooi vinden.

Hoe begon Sacha schoenen

Sacha is van oorsprong een Nederlands bedrijf dat in 1909 door Bart Termeer werd geopend. Eerst was dit een kleinschalige schoenenfabriek die zich specialiseerde in op maat gemaakte schoenen. In de jaren ’30 werd de eerste Termeer schoenenwinkel geopend door Jaques Vermeer, de zoon van Bart, en al snel volgden er meer. De naam Sacha komt pas in de jaren ’70 naar voren toen de derde generatie Termeers, die het vak hadden geleerd van hun vader, hun intrede maakten. Bert en Paul Termeer openden samen de eerste schoenenboetiek onder de naam Sacha. Ondertussen is de vierde generatie ook geïntroduceerd in het bedrijf en zijn de Termeer schoenenwinkels inclusief de Sacha boetieks al meer dan 100 jaar in handen van één en dezelfde familie.

Sacha schoenen nu

De Sacha schoenen bleken erg in trek en de winkels hebben zich inmiddels ook buiten Nederland kunnen vestigen. Er zijn op dit moment 60 Sacha winkels: 40 in Nederland, 17 in België en 1 in Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. In elk land kun je ook een aparte webwinkel vinden, zodat Sacha schoenen ook makkelijk online te bestellen zijn. Er zijn meer dan 500 medewerkers werkzaam bij Sacha en deze hebben een gemiddelde leeftijd van 23. Dat betekent dat het een bedrijf is waar jonge mensen werken en dit is voor de ’young at heart’ doelgroep natuurlijk een groot pluspunt.

De schoenen

De schoenen van Sacha staan bekend om hun eigenzinnige karakter. Ze worden ontworpen voor iedereen met een uitgesproken stijl en dit zie je duidelijk terug in de eindproducten. De leren laarzen zijn niet iets stoerder of iets aparter, de sandalen iets gewaagder en de pumps iets moderner. Sacha brengt sinds 2015 ook een sneaker lijn uit en deze worden ook net iets anders gemaakt door er bijvoorbeeld een platformzool aan toe te voegen of een apart design. Sacha doelt ernaar altijd een trendsettende, eigenzinnige en uitgesprokene stijl te handhaven en daarom is er voor iedereen die op zoek is naar een schoen die net iets anders is dan wat de mainstream op dit moment dicteert wat te vinden.

Duurzaamheid

Bij het bedrijf Sacha zijn duurzaamheid en goede arbeidsvoorwaarden erg belangrijk. Sacha is daarom ook volledig transparant over hoe zij proberen verantwoord te ondernemen. Ze hebben hun productieproces zo ontworpen dat het milieu zo min mogelijk wordt belast onder andere door zoveel mogelijk producten te recyclen. Ook proberen ze papier te besparen door al hun correspondentie en administratie waar mogelijk digitaal te laten verlopen. Afgelopen jaren hebben ze daarmee hun papiergebruik met 30 procent weten te verminderen. Andere maatregelen bestaan uit het gebruik van milieuvriendelijke draagtassen, het adverteren met led-bak doeken die later worden gerecycled tot een unieke Sacha tas en energiebesparing door het gebruik van energiezuinige TL-5 lampen in hun winkels. Wat betreft het transport heeft Sacha een vervoersbedrijf ingehuurd die hun producten zoveel mogelijk clusteren en daarmee de Lean & Green Award hebben ontvangen. Ook de leveranciers aan Sacha worden geselecteerd en gecontroleerd op punten zoals milieuvriendelijkheid, veiligheid en mogen uiteraard geen dwang- of kinderarbeid gebruiken bij het produceren van hun producten.

De kwaliteit van de schoenen

Sacha schoenen zijn goed betaalbaar, maar vallen niet onder de noemer goedkoop. Je krijgt hier dan ook een kwalitatieve schoen voor terug die lang mee kan gaan als je er goed voor zorgt. De klanten van Sacha zijn daarom ook erg tevreden over de schoenen, de klantenservice en het ontwerp. En dit is voor Sacha als bedrijf heel erg belangrijk. Ze proberen namelijk schoenen te produceren voor modebewuste mannen en vrouwen en willen ook dat deze de eigenaar, nadat de verkoop is afgerond, blij blijven maken. De webwinkel heeft een gratis retourpolicy, je kunt je producten laten repareren in de Sacha winkels en schoenen die je online hebt gekocht kun je ook in een fysieke winkel weer omruilen. Om deze, en meer, redenen zijn Sacha klanten erg tevreden en kan de winkelketen rekenen op een groot aantal wederkerende klanten.

Blijven vernieuwen

Een winkelketen zoals Sacha, die probeert producten te leveren voor een doelgroep die niet mainstream is, neemt een zware taak op zich. Dit doet Sacha echter heel erg goed en met hun schoenen weten ze klanten aan te spreken die op zoek zijn naar een schoen die net iets anders is dan de rest. Voor een relatief goede prijs kun je een paar schoenen aanschaffen, zowel online als in de winkel, die kwalitatief goed zijn, die met het milieu in het achterhoofd zijn geproduceerd en waarmee je een echt statement kunt maken. Geen wonder dat de klanten zo tevreden zijn; hun ervaring en mening staat bij Sacha altijd voorop.